fbpx

Tenk at Manchester United er den gode i den dystopiske sagaen som heter Gruppe H

Det er nå under en time igjen til dommerne blåser i gang kampene i gruppe H i Champions League. Den sjette og siste omgangen vil avgjøre hvem som går videre. Men før kampene settes i gang, så må vi faktisk spørre – Har vi noen gang sett en så moralsk fordervet gruppe i Champions League som gruppe H?

Liverpool-fans vil etter alle solemerker svare “nei” til dette. For i tillegg til erkerivalen Manchester United, så teller gruppe H klubbene PSG, RB Leipzig og Istanbul Basaksehir. Et moralsk hvitvaskingsprosjekt, et reklamestunt og et politisk utstillingsvindu. Kan det bli verre?

Den eneste klubben som er en skikkelig fotballklubb av disse fire, en tradisjonell og redelig fotballklubb – der det endelige målet med klubben er fotball, ja, det er Manchester United. De er våre rivaler, men de er i det minste tuftet på de rette fotballverdiene. De andre klubbene derimot er ikke det.

PSG

Paris Saint-Germain ble stiftet i 1970. I løpet av sine første tiår så ble det skapt en sammensatt fan-base i klubben. På den ene siden av stadion stod en afrikansk-arabisk gruppe med fans. Og på den andre siden stod det durkrevne rasister. Skinheads og andre høyrevridde.

Så ble klubben kjøpt av Qatar Sports Investment, med deres leder Nasser Al-Khelaifi i spissen. Oppkjøpet ble gjennomført i 2011, og var svært kontroversielt. Det er fremdeles kontroversielt.

Staten Qatar har det siste tiåret brukt svært mye penger på europeisk fotball og annen idrett. Ikke bare kjøpte de PSG. De har også klart å bli arrangør av mesterskap i ulike idretter, og i 2022 så skal de arrangere VM i fotball. Stadioner er bygget med arbeidere på slavekontrakter. Mange har omkommet.

Oppkjøpet av PSG og VM i fotball i 2022 kunne aldri blitt en realitet uten tidligere UEFA-president Michel Platini og Nikolas Sarkozy. Begge jobbet hardt i kulissene.

I 2010 så inviterte Sarkozy Michel Platini og kronprins Sheikh Tamim Bin Hamad Al Thani fra Qatar til sin presidentbolig i Elysee-palasset. Qatar ba om støtte til å få arrangere Fotball VM i 2022. Det sa Sarkozy og Platini ja til. Inkludert i avtalen var også en stor kontrakt om kjøp av fly fra den franske flyfabrikken i Toulouse. Qatar ble også involvert i PSG. Alt iscenesatt av den franske presidenten og PSG-ikonet Nikolas Sarkozy. Han har vært en svært viktig figur i PSG-miljøet i mange tiår.

Frederic Legrand – COMEO / Shutterstock.comHer møttes Sarkozy, Platini og kronprinsen fra Qatar i 2010.

Platini måtte trekke seg som UEFA-president i 2016 etter økonomisk korrupsjon.

På de siste ni årene har Qatar øst penger inn i klubbkassa til PSG. Ingen andre klubber i verden er i nærheten av å ha så høye kommersielle inntekter som klubben fra Paris. Dette på tross av at de ikke har den samme globale appellen som klubber de utkonkurrerer på det kommersielle markedet.

Sponsoravtalene er i det store og hele så innbringende fordi klubben har rike eiere. I tillegg fortsetter Sarkozy å jobbe for klubben i kulissene. I 2017 så ble han direktør i hotellkjeden Accor. I dag er Accor pussig nok draktsponsoren til PSG. En meget lukrativ avtale selvsagt.

Det er umulig å vite hva eierskapet av PSG har gitt Qatar i form av internasjonal godvilje og moralsk sportsvasking. Men de eier klubben fortsatt. Så noe godt kommer det nok ut av avtalen for emiren også. For PSG har eierskapet vært en gullgruve.

RB Leipzig

Der PSG er et etisk hvitvaskingsprosjekt, så er RB Leipzig noe annet. Det er et reklameprosjekt. Energidrikkselskapet Red Bull kjøpte lisensen til en liten tysk klubb i 2009. Klubben het SSV Markranstädt og spilte i 5. divisjon.

Eierne døpte om klubben til Red Bull Leipzig.

Dette var den fjerde klubben som Red Bull-konsernet kjøpte for å promoterte energidrikken sin. De hadde allerede kjøpt og stiftet Red Bull Salzburg, New York Red Bulls og Red Bull Brasil.

Det tyske forbundet godkjente ikke navnet Red Bull Leipzig, og eierne måtte døpe om klubben til RasenBallsport Leipzig. Men de spiller sine hjemmekamper på Red Bull Arena. Man finner også Red Bull-logoen igjen i klubbemblemet.

RB
kovop58 / Shutterstock.com

RB Leipzig er den mest hatede klubben i Tyskland. De møter motstand på alle arenaene de kommer til. Motstandernes fans kaller de for en plastikk-klubb.

Da klubben spilte mot Union Berlin i Berlin i fjor, i Union Berlins første kamp i Bundesligaen, så protesterte hjemmepublikummet ved å være stille i de første 15 minuttene av kampen. Det samme gjorde de da klubben møtte RB Leipzig i Andre Bundesliga i 2014. Da stilte hjemmepublikummet til og med i svarte søppelsekker. Mange fans nekter også å reise til Leipzig for å se fotball.

Det er mange grunner til å mislike RB Leipzig. Ikke minst så er de hatet i Tyskland fordi de har omgått 50+1-regelen. I Tyskland så bestemmer medlemmene av klubbene mye. Klubbene skal være medlemsstyrte, medlemmene skal alltid ha majoritet. Kun investorer som kan vise til 20 års tilknytning til klubben kan få søke om å omgå denne 50+1-regelen i visse situasjoner.

I RB Leipzig har de ikke brydd seg nevneverdig om denne 50+1-regelen.

I Dortmund så betaler de 140 000 medlemmene cirka 65 euro i året for å være medlem med stemmerett. I RB Leipzig så tok de i 2016 1000 euro for medlemsskap. Og det ga til og med ikke stemmerett. Det tyske fotballforbundet forsøkte å få klubben til å endre sin medlemsstruktur da klubben etter hvert klatret gjennom ligasystemet. Men i starten av 2017 hadde klubben likevel bare 17 medlemmer, stort sett ansatte i klubben.

Det er en lang og rik tradisjon RB Leipzig har omgått. De bryter med hele ånden i den tyske fotballen. Det primære målet med klubben er å tjene penger på å selge Red Bull. Hva er det å like med det?

Istanbul Basaksehir

Den siste klubben i gruppe H er Basaksehir fra Istanbul. Klubben ble egentlig stiftet i 1990, men den skiftet navn i 2014. Til Istanbul Basaksehir. Det var de nye eierne som skiftet navn på klubben.

Og hvem var de nye eierne? Jo, det tyrkiske Departementet for Ungdom og Sport. Det er staten som eier Istanbul Basaksehir. Dette er president Erdogans prestisjeprosjekt. Staten har sprøytet penger inn i klubben, og har skjult det som sponsoravtaler.

Murat Cetinmuhurdar/Presidential Press Office/NTB – Erdogan med navnet på drakta

Klubben spilte for noen år siden sine hjemmekamper på Ataturk Stadion. Den tar 70 000. Det ble pinlig. For klubben har nesten ikke fans. Noen kamper ble spilt for noen hundre hjemmefans. I enkelte kamper nådde de ikke hundre tilskuere engang. De ble selvsagt dominert av bortefansen i samtlige kamper.

Så flyttet klubben sine kamper til en nybygd stadion etter at de nye statlige investorene var på plass. Erdogan var selvsagt til stede under åpningen, i Baskasehir-drakt. Denne stadion tar 17 800 tilskuere. Men selv det avslørte hvor liten fanbasen til klubben er. Klubben var ikke i nærheten av å selge ut billettene. I forrige sesong solgte de i gjennomsnitt 2800 billetter per kamp.

Erdogan endret grunnloven i 2017, og fikk flere rettigheter som president. Det er blitt stilt spørsmål til valgene i Tyrkia.

Basaksehir er hans store prestisjeprosjekt. Klubben er i bunn og grunn en politisk kampanje. Erdogan håper at klubben og dens suksess skal sikre han popularitet.

Så i kveld heier jeg nok på Manchester United. Hvis noen tvinger meg til velge, mener jeg.

LES OGSÅ

Del dette:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

One Response

Legg inn en kommentar

Shopping Basket