fbpx
money
Premier League-klubbene er så selvsikre på eget produkt at de er i ferd med å gå seg litt vill i terrenget.

Den siste utviklinga av produktet Premier League slo ned som en bombe i England i går. Halvparten av kampene i Premier League vil ikke lenger bli vist på engelsk TV, hvis du da ikke betaler 180 kroner per kamp.

Den såkalte Pay per view-løsninga ble annonsert av Premier League fredag, etter at 19 av 20 Premier League-klubbene stemte for den nye løsninga. Leicester var den eneste klubben som stemte mot forslaget.

Fram til oktober har alle kampene i Premier League blitt vist på TV under pandemien. Siden fansen ikke kunne gå på stadion, og siden myndighetene anbefalte å ikke møtes på pub for å se kamp, så ble alle kampene vist direkte på TV. De fleste som en del av Sky Sports og BT Sport abonnementspakker, men mange utenom.

Premier League sørget også for å sette opp en terminliste der det kun ble spilt én kamp av gangen. På den måten fikk alle supportergrupper se sine lags kamper uten å gå på stadion.

50% av kampene som pay per view

Men det blir det nå en slutt på. Fra neste spillehelg, så vil flere av kampene kun bli tilbudt som pay per view. Chelsea-Southampton, Newcastle-Manchester United, Sheffield United-Fulham, Leicester-Aston-Villa og West Bromwich-Burnley vil man utelukkende få sett hvis man betaler 15 pund per kamp.

Liverpool blir også berørt av den nye ordningen. Engelske fans får kun se kampen mot Sheffield United som pay per view. Hvilke kamper som blir vist som pay per view i november og ut året er fortsatt uklart. Det er ikke satt opp.

Den nye ordninga har satt sinnene i kok i England. Sentrale stemmer i debatten raser. Både mot ordningen og mot klubbene som har bestemt den.

Dette vil gjøre det enda dyrere for engelske fans å få sett favorittlaget sitt. Med dette beveger Premier League seg enda et skritt lenger fra deler av fanbasen sin.

Vanskelig for engelske fans

Mange engelskmenn har de siste 15-20 årene blitt hindret fra å følge sitt favorittlag live, fordi billettprisene har blitt så mye dyre. Når fotballen nå blir enda dyrere, også på skjermen, så kan dette medføre tøffe prioriteringer for en rekke familier.

England, særlig Nord-England, har vært knallhardt rammet av pandemien. Mange har mistet jobbene sine, og økonomien har blitt endra trangere. Nord-England var jo allerede en region med store utfordringer også før koronaen. 47 prosent av Liverpools befolkning er for eksempel blant de ti prosent fattigste i hele England. Til og med den minste prisøkning er alvorlig for mange i denne gruppen.

Premier League-klubbene har akkurat brukt ca. £830 millioner netto på transfere. En økning på nesten £180 millioner fra i fjor sommer (kilde: Centre for economics and research). Da oppleves det svært umusikalsk at fansen presses ytterligere.

Premier League går mot strømmen

I Tyskland og i Spania har klubbene solgt for mer enn de kjøpt for i dette transfervinduet. Samlet sett har klubbene i de fem største ligaene brukt £838 millioner netto på transfere. Nesten hele dette beløpet skyldes altså Premier League.

Det kommer et punkt der mennesker til slutt spør seg: Er det verdt det?

Abonnementsprisene er høye fra før av. Ikke bare i Norge, der enkelte distributører nå tar nesten 700 kroner måneden for å vise Premier League fotball. Men også i England koster de ulike abonnementene mye. Hvis man i tillegg må legge på tretti pund i måneden, forutsatt at man ser to pay per view-kamper, så begynner mange å sette spørsmålstegn ved egen pengebruk.

Premier League bør derfor trå litt forsiktig. Det kan hende man kommer til et punkt – the tipping point – hvor mange rett og slett får nok. Noen kan kutte ut Premier League helt, andre kan finne piratløsninger. Da kan utforbakken for klubbene bli bratt. Med høye spillerlønninger, men med klart mindre inntekter, kan flere klubber slite med likviditeten.

Vi er selvsagt ikke der ennå, men vi trenger heller ikke å være så langt unna. Ofte når man the tipping point raskt og brutalt.

Kanskje ser vi tidlige tegn på et vippepunkt allerede?

TV-avtalen med Kina er nå på et historisk lavmål. Etter at den tidligere distributøren av Premier League i Kina trakk seg fra avtalen i vår, presset fram av politiske forhold, så betaler den nye distributøren av Premier League i Kina kun 4% av den forrige, i følge Tariq Panja i The New York Times.

Vi ser også at beIN Sport fra Qatar, som viser europeisk fotball i deler av Asia og Midtøsten, også vurderer hva de skal gjøre framover. De trues av blant annet piratkanaler i Saudi-Arabia, og de har akkurat bestemt seg for å ikke vise Bundesligaen framover. Premier League kan følge etter.

beIN Sport
EQRoy / Shutterstock.com

Kan det være at produktet Premier League ikke er så uunnværlig som klubbene i Premier League tror?

Uansett så er det lov å kritisere klubbene i Premier League. Både for det elleville transfervinduet, men også for hvordan en slik kjøpefest harmoniserer med det andre klubbene gjør. For det blir fryktelig umusikalsk å si opp deler av organisasjonen, ikke tilbakebetale fansen for sesongkort og presse fansen ytterligere for penger, samtidig som man har kjøpt spillere for 1,24 milliarder pund.

Vi forstår at klubbene må få finne inntjening for alle kostnadene sine. Når myndighetene både utsetter publikumsinnslipp på kamper, og nærmest beordrer Premier League-klubbene til å ta vare på verdikjeden sin, altså lagene nedover i det engelske ligasystemet, og nesten krever det for å kunne låne klubbene penger, så skjønner de fleste at klubbene ønsker å både vise makt og finne inntekstkilder. Men det spørs om denne pay per view-løsninga er verdt det.

Premier League bør kanskje trå mer varsomt, for historien har vist at det er vanskelig å spå akkurat når man kommer til the tipping point. Plutselig passerer man det.

Om denne ordningen også vil gjelde andre mottakerland enn England, gjenstår foreløpig å se. Men for oktober og Norge ser det bra ut. TV 2 sin sportsredaktør Vegard Jansen Hagen skriver på Twitter at norske seere vil få se alle kampene fra Premier League i oktober.

Del dette:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

One Response

Legg inn en kommentar

Shopping Basket