fbpx
tv
Mange har ventet på TV 2 sin prisoppgang, men at det skulle bli så brutalt, var det ikke mange som var forberedt på.

Canal Digital varslet i går kundene sine om at TV 2 Sport Premium vil bli 200 kroner dyrere. Prisen vil hoppe opp til 699 kroner måneden. Med det så har prisen for å se Premier League doblet seg på få år. De andre tilbyderne av TV 2s produkt vil etter hvert følge etter. For det er TV 2 selv som står for prisøkningen.

TV 2 forsøker med dette å flytte seere over til Sumo. Denne plattformen har over 500 000 betalende kunder i skrivende stund, og tallet vil nok stige dramatisk i tida som kommer.

TV 2 ønsker etter hvert å kutte mellomleddet. Prisøkningen er et ledd i en større mediekamp. Konflikten med Get/Telia for noen måneder siden illustrerte dette med all tydelighet. Mange TV-seere er konservative, og tviholder gjerne på lineær TV, men tida taler til Sumos fordel. Kanskje TV 2 mener at øyeblikket er kommet?

Nå vil nok prisene på Sumo også stige i den nærmeste framtid. Det har TV 2 signalisert. Men denne prisstigningen kommer til å bli langt mer edruelig.

Faksimile fra VG

I tillegg er det mulig at TV 2 ønsker å gjøre overgangen til en ny formidler av Premier League vanskeligst mulig. Nent-gruppen skal som kjent ta over Premier League-sendingene i 2022. Kan det være at TV 2 melker kua for alt hva den er verdt de to siste årene?

Men det kan også være at TV 2 tror at mange Premium-kunder henger med videre, uansett prisstigningen eller ei.

Nordmenn er en kjøpesterk gruppe, mange har spart godt med penger under korona-tida, og vi vet jo alle hvor sultne nordmenn er på Premier League. Så her kan nok de som sitter med kalkulatorene i TV 2-administrasjonen ha regnet på grensenytteverdier. De skal tape veldig mange kunder for at vinstmarginene går ned tilsvarende.

Når vi også vet at nordmenn er et sedat folkeslag, som så vidt gidder å bytte bank selv om lånebetingelsene er bedre et par tastetrykk unna, så kan TV 2 ha gjort en fornuftig prisregulering.

Nå har nok TV 2 tapt en del på annonsemarkedet den siste tida, men på den annen side så har pausepraten blitt merkbart kortere, så jeg tror ikke dette er et relevant poeng.

Prisen går så mye opp, fordi rettighetene koster mer, hevdet TV 2s pressesjef Jan-Petter Dahl i går. Det kan så være. Men ikke midt i en rettighetsperiode. At prisøkninga var på 50 kroner i fjor, i det første året av treårsavtalen, og 200 kroner i år, det andre året, er ulogisk å forstå for mange. Og Dahls uttalelser i media i går, om at “de ikke ville ta hele prisøkninga i fjor”, lyder bare hult.

En ting er i alle fall sikkert. Det er blitt svært dyrt å se Premier League. Noen kommer sikkert til å si opp abonnementet. Lete etter alternativer. Men det er heller ikke lett for tida. I alle fall hvis du vil være på den rette sida av loven. Mange fotballpuber sliter med korona-restriksjoner, og uansett så koster vel ølen minst like mye som et Premium-abonnement. Særlig når vi vinner.

LES OGSÅ

Del dette:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Legg inn en kommentar

Shopping Basket