fbpx
anfield you`ll never walk alone
Foto: b-hide the scene / Shutterstock.com
Liverpool har allerede sikret seg greske Konstantinos Tsimikas fra Olympiakos. Men sommerens viktigste signering kan fort være en annen.

I august hentet nemlig Liverpool Matt Scammell fra Manchester United. Der var han ansvarlig for det kommersielle globale markedet.

I Liverpool har Peter Moore sluttet i stillinga som administrerende direktør. Den har blitt overtatt av Liverpools tidligere kommersielle direktør, Billy Hogan. Det er stillinga til Hogan som Scammell nå overtar. Dette kan vise seg å bli en svært viktig rokering.

For det er på det kommersielle området at Liverpool har sakket akterut de siste ti årene. Særlig hvis man sammenlikner med den klubben Scammell tidligere var ansatt i – Manchester United.

Klubbenes inntekter
Det er tre hovedkilder til inntekter for fotballag. Kampdagsinntekter, inntekter fra broadcasting (dette inkluderer inntekter fra plasseringer i de ulike turneringene) og kommersielle inntekter.

I løpet av de siste seks årene har Liverpool tjent mer enn Manchester United på broadcasting, særlig på grunn av suksessen i Champions League.

På kampdagsinnteker har vi nærmet oss. For sju år siden tjente Manchester United ca 65 millioner pund mer i året enn oss. Nå er avstanden opp på bare 23 millioner pund. Denne lille kløfta vil også bli mindre når Anfield Road End blir bygget ferdig. Vi vil nok ikke klare å tette gapet helt, da Old Trafford jo har plass til 75 000 tilskuere, men det vil kun skille mellom 10-12 millioner pund.


Vi kan bli bedre på markedsinntekter
Det er på det kommersielle området at det er virkelig stor forskjell på klubbenes inntekter.

I 2010 så var de kommersielle inntektene ganske like i Manchester United og Liverpool. Liverpool hadde faktisk nest høyest kommersiell inntekt i hele Premier League da Hicks og Gillett måtte selge klubben til dagens eiere, FSG.

Det var kun 19 millioner pund opp til United, som lå under 100 millioner i kommersielle inntekter i dette regnskapsåret.

Siden da har inntektsforskjellen økt kraftig. Særlig fram til 2015-16-sesongen. På disse årene økte de kommersielle inntektene til Manchester United med 236%. Det var særlig de lukrative avtalene med Adidas og skjortesponsor Chevrolet som dro opp inntektene.

Men også andre sponsoravtaler ble inngått. Plutselig tjente Manchester United ikke bare 19 millioner pund mer enn Liverpool, men 152 millioner pund mer.

Skjermdump: @MoChatra/Twitter

De siste årene har Liverpool begynt å spise inn på forspranget også på dette området. Vi ligger likevel et godt stykke bak.

På de siste tre regnskapsårene har vi tjent 200 millioner pund mindre enn Manchester City i kommersielle inntekter. Enda verre blir sammenlikninga med Manchester United. De har tjent 350 millioner pund mer i kommersielle inntekter.

City har sin særegne forretningsmodell, med ekstremt gode sponsoravtaler med selskap fra Emiratene. Men avstanden opp til Manchester United, som drives etter noenlunde de samme prinsippene som Liverpool, er simpelthen for stor. Fortsatt.

Og det blir ikke bedre av at den gode trenden i Liverpool stort sett har vært drevet av salg av drakter og andre supportereffekter.


Draktsalg har økt markant
Det har altså vært supporterne, ikke den kommersielle avdelinga i klubben, som har sørget for at avstanden opp til United har minsket.

Fra 2015-16 til 2018-19-sesongen har draktsalget økt fra 28 millioner pund i året til 64 millioner pund. Det er 36 millioner mer i årlige inntekter. Mens hovedavtalen med draktenes hovedsponsor, Standard Chartered, har økt med 15 millioner pund i året fra 2018.

I tillegg har klubben slitt med å lande andre sponsoravtaler.

Forskjellen mellom United og Liverpool var i regnskapsåret 2018-19 på 87 millioner pund. Gapet har altså blitt mindre. Men reduksjonen skyldes like mye at Uniteds kommersielle inntekter har minsket. Manchester United hadde 65 ulike sponsorer i 2017. Nå har de 51. Liverpool har 24.


Matt Scammell kan være løsninga
Det er her Matt Scammell kan vise seg å bli en svært viktig “signering”. Han jobbet i United da de økte sine inntekter i takt med suksessen på banen. Det er ingenting som tilsier at ikke Liverpool kan følge samme vei til kommersiell suksess.

Klubben har akkurat tegnet en avtale med ny draktleverandør. Fra New Balance til Nike. Det er forventet en kraftig økning, ja, til og med fordobling, hvis estimatene slår til. Det er en avtale der Liverpool får et fast grunnbeløp, men der klubben også får 20% av nettosalget i tillegg.

Denne avtalen vil nærme seg avtalen Manchester United har med Adidas. Dette er viktig for at profetiene til Billy Hogan skal slå til.

Men i 2022 så går også avtalen med Standard Chartered ut. Klubben forventer et kraftig hopp også for denne avtalen. Om Manchester United klarer å øke inntektene fra sine to store sponsorer, Chevrolet og Aon, det gjenstår å se. De avtalene går ut neste år.

Men det blir uten Matt Scammell ved roret. For han er nå i Liverpool. Om, og eventuelt hvor mye, Scammell klarer å begrense avstanden opp til United, blir spennende. Men det er uansett verdt å merke seg at de engelske klubbene gjør det bemerkelsesverdig svakt på det kommersielle markedet målt mot storklubbene på kontinentet.


Engelske klubber bør forbedre seg
Manchester United har de høyeste kommersielle inntektene i Premier League med 275 millioner pund i året. Liverpool har 188 millioner pund. Men begge beløpene er under det vi ser i andre storklubber.

Barcelona har 384 millioner euro, Real Madrid 355 og Bayern Munchen 357 millioner euro. PSG har 452 millioner euro i kommersielle inntekter, men de har jo en annen “forretningsmodell”.

Når en ser på den globale interessen for klubbene, så er det merkelig. Premier League er mer interessant og trekker flere tv-tittere enn både La Liga og Bundesligaen. Det viser inntektene fra broadcasting.

Så Liverpool bør kanskje ha enda høyere ambisjoner enn å nærme oss rivalen i øst i årene som kommer.

Kilder: Der Spiegel, Mo Chatra, Times, Swiss Ramble

LES OGSÅ

Del dette:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Legg inn en kommentar

Shopping Basket